"DEN LANGE MARCH"

(Af HeavyHenning)

SKABELSESBERETNINGEN
Bandet "Red Warszawa" har eksisteret siden februar 1987 (Tror vi nok). Oprindelsesstedet hedder borpgård Amtsgymnasium i Ballerup vest for København. Bandet blev grundlagt af Jens og undertegnede, som på det tidpunkt gik i samme klasse. Stilen skulle være "polsk punk", hvad det så end måtte være. Det skyldtes at Jens og jeg i en musiktime var blevet præsenteret for et stykke punkrock fremført af et polsk punkband. Jens og jeg var de eneste, som brød sig om musikken. Musikken var imidler ikke noget særligt, men udtrykket "polsk punk", mente vi begge var så legendarisk at vi måtte lave et band som spillede den stil. Hvad skulle bandet så hedde? Vi var på det tidspunkt ikke var specielt gamle, Berlinmuren ikke var faldet endnu og vi var i høj grad var præget af vores forældres holdninger (vesten er god/østen er rød). Navnet skulle nu sættes sammen af Polens politiske standpunkt og polens hovedstad. Da vi ikke var videre intelligente da vi lavede bandnavnet, blev resultatet "Red Warszawa", altså farven rød på engelsk og polens hovedstad på dansk (flot). Havde vi været lidt klogere hed bandet nok "Red warzaw". Grundet det lidt lamme navn er bandet ofte blevet forvekslet med en slags folkeindsamling som f.eks "Red Barnet", når vi har reklameret for os selv.

DE FØRSTE MEDLEMMER
Bandet bestod i første omgang kun af Jens og mig selv, men snart efter blev bandet udvidet med en bassist (panik Troels) og en trommeslager (Robet Smidt). Da stilen "polsk punk" var lidt løst defineret kom der også en hornblæser med i bandet. Hornet han, samt nogen af hans venner, spillede på, var et horn, som vi selv havde lavet ud af elektrikkerrør (ca 2 meter) og et af de horn man blæser i nytårs aften. Bandet førte en noget lallende tilværelse, men fik alligevel spillet en del. Dette var dog mest ved skolens forskellige arrangementer. I slutningen af '87 spillede RW en koncert på Lundebjrgskolen i skovlunde. På dette tidspunkt var trommeslageren skiftet ud til en kammerat Michael Nielsen. Desuden fik vi en ekstra guitarist (Stefan Kjergaard) med i gruppen. Dette show blev optaget og RW's første liveoptagelse var i hus. Showet bar præg af at der var blevet drukket en del inden folk gik på scene og at bandet ikke var specielt sammenspillet. Faktisk var det en elendig koncert, men alligevel fik vi slæbt os gennem numrene på en ca. 50 minnuters tid. På denne optagelse, som blev døbt "Live at Lundebjerg" er pauserne mellem numrene nærmest længre end numrene selv. Til trods for det lave musikalske niveau, var der en mægtig stemning i salen.

DET FØRSTE DEMOBÅND
I 88 indspillede vi vores første demobånd. Dette bånd optog vi i mine forældres dagligstue på en mikser, som jeg selv havde bygget. Mikrofonerne var alle af den type som man kan købe i Fona eller Fredgaard for ca 100 kr. (altså noget crap). Bassen blev spillet over mine forældres el-orgel. Under optagelserne af den første sang, kan man høre at den mikrofon som skal opfage lyden fra orglets forstærker falder på gulvet, uden at vi egentlig opdager noget. Da vi efter at have indspillet nummeret skulle lytte til det, opdagede vi ikke at bassen manglede. Det var fordi vi kun lyttede til starten af nummeret. Vi indspillede endnu et par numre inden vi fandt ud af at bassen ikke blev optaget. Og da valget kom til at acceptere at bassen manglede og genindspille numrene faldt valget på at acceptere at bassen manglede, det skal jo heller ikke være for fint. Demobåndet blev kaldt "Skyd Svend". "Skyd Svend" og "Live at Lundbjerg" blev samlet på et bånd som fik titlen "Dybt Debil Demo". Svend var vores lydmand ved adskillige af vores koncerter, men han vandt aldrig publikums gunst, og ved en koncert brød det ud i lys lue. "Skyd Svend, skyd Svend..." rungede det fra publikum. Dette var måske lidt ondt, men ikke ondt nok til at vi ikke kunne bruge det som titel til vores stue-optagelse.

FØRSTE OPLØSNING
Da jens, Troels og jeg var færdige med gymnasiet, tog jens til Tahiland og Troels forlod bandet. Nu mente jeg at der skulle andre boller på suppen og at vi skulle være noget så seriøse. Vi fandt en ny bassist og jeg begyndte selv at synge. Den nye bassist hed Martin Thordrup. Det var vores guitarist Stefan som kendte Martin gennem et andet band, som de havde haft sammen i folkeskolen (børnerock). Dette band hed "betacrise" eller noget i den retning. Vi spillede mest for vores venner og bekendte uden at komme nogen vejne. Trommeslageren blev lidt efter skiftet ud med Anders Schlandbush, som også havde deltaget i Betacries. Stilen blev også en anden mere bluespræget Heavy Metal-stil. Der blev skrevet en del nyt materiale i den periode, men alligevel var det lidt som at sparke den døde hest. Vi fik en ny sanger (Jacob Sundman) ind i bandet og jeg var nu selv det eneste originale medlem som var tilbage. Jacob Sundman var en fyr fra gymnasiet, som også havde lyttet en del til RW. Bandet ændrede nu navn til "Ti stive" og den gamle stil var nu helt glemt. Kort tid efter dette gik bandet i opløsning. Dette var i starten af '90.

BLACK ADDER
Herefter gik jeg ind i et band ved navn Black Adder. Dette bands historie lignede i høj grad Red Warszawas livshistorie. Bandet stammede fra Herlev Gymnasium, hvor de også havde spillet lallemusik, efter gymnasiet skulle der andre boller på suppen og det kørte da også bare derudaf. Vi lavede et demobånd ved navn "Monster" (Hvor originalt). Dette bånd var egentlig meget godt (mente vi selv), men lyden var mørk og buldrende og desværre ikke videre godt produceret. Vi spillede diverse koncerter rundt omkring. Stilen var Thrash Metal ala sene 80'ere. Efter ca. 1 år gik bandet i opløsning, da vi blev smidt ud af vores øvelokale.

FØRSTE GENDANNELSE
I en tid spillede jeg slet ikke i noget orkester, men da jeg til hverdag færdedes sammen med Jens, som igen var kommet hjem fra Thailand, blev vi enige om at genstarte RW under den gamle parole. Bandet som blev samlet bestod af Jens, mig selv, Martin Thordrup og Morten Søndergaard. Morten var således det nye ansigt i gruppen. Dette var i slutningen af '90. I 1991 spillede RW en række koncerter på DTU. Bl.a. spillede RW en legendarisk koncert i DTU's kaffestue på P-dagen 1991, hvor bl.a. Master Fatman også spillede.

ANDET DEMOBÅND
I sommeren 1991 indspillede RW bandets andet demobånd, som fik navnet "Helt op i bageren". Denne tittel er en talefejl, som jeg engang har lavet. Båndet indeholdt geninspilninger af mange af de sange som også var indspillet på "Skyd Svend", men der var også nyt materiale. H.O.I.B. var markant bedre end S.S. både musikalsk og lydmæssigt. H.O.I.B indeholdt 13 egentlige numre samt en dialog og et par korte druk-sange. Spilletiden var 1 time, så kunne vi selv kopiere båndet på bånd man køber I f.eks. Fona. Båndet blev indspillet i Matins forældres hus på en 4-spors båndoptager. Indspilningenen tog ca 14 dage. Og det bånd har vi solgt over. 900 kopier af..

ANDEN OPLØSNING
Nu rejste Jens Til Afrika for en tid, og endnu en gang løb bandet ud i sandet, med nye medlemmer ny stil. Bl.a. var Per Wiegandt fra Black Adder med i en periode. Med denne besætning spillede bandet til en Gamle-elevers-fest på BorupGård Amtgymnasium, samt til en fæst på Nybrogårdskollegiet. Efter sidstnævnte koncert forlod per bandet igen og efter kort tid blev bandet opløst igen.

CURGAN
I '94 startede Martin og jeg et andet band "Curgan", hvor vi havde Jan Wiegandt, som jeg kendte fra Black Adder, på trommer. Vi spillede 1 koncert som var en rimlig succes, men mere blev det ikke til for i starten af 1995, rejste Marin på højskole og senere skulle Jan i forsvaret. Bandet stoppede i starten af '95.

ANDEN GENDANNELSE
Jens Mondrup var imidlertid kommet hjem fra afrika og Jens og jeg besluttede at genstarte RW for tredie gang. Til at starte med bestod bandet af Jens (sang), mig selv (guitar), "liuoed (eller sådan noget)" (trommer) og Joacim Bøggild (bas). Med den line-up spillede vi et par koncerter. Kort efter blev trommeslageren skiftet ud til Morten Søndergaard, som vi tidligere havde spillet med, og bassisten kom til at hedde Henrik Holmstrøm. Ny i bandet var Henrik, som jeg kendte fra Black Adder. Vi skrev en bunke sange, og besluttede os for at lave et 3. Demobånd.

3.DEMOBÅND
I sommeren '95 indspillede vi så det 3. demobånd. Dette bånd fik navnet "Norsk Black Metal". Ligesom RW's forrige demobånd H.O.I.B. er spilletiden på N.B.M. en hel time. Og det indeholder 13 numre samt en par halvlamme jesus-sange. Desuden er der på båndet en avisoplæsning. Efter indspliningen af NBM, har vi spillet en del på DTU og div. Kollegier. Lidt efter denne indspilning skiftede vi. Efter udgivelsen af NBM spillede vi rundt om kring på forskellige kollegier og kælderbare. Efter nogen tid gik Morten ud af bandet da han ikke mente at der var penge nok I RW. Ny mand på trommer var Jan Wiegandt (Black Adder, Curgan). Vi spillede en god del shows bl.a. endnu et show på DTU's P-dagsfest (her var jeg vist nok lidt stiv). Endnu engang rejste Jens til udlandet I nogle måneder. Vi blev enige om at spille videre uden Jens, mens han var væk. Vi var således kun en trio for en tid. Sjovt nok var det I den tid hvor jens var væk at vi fik vores første koncert på et egentligt spillested (Stengade 30 2. Januar 1996). Faktisk blev det til 3 koncerter på Stengade og en på "Templet" I lyngby, samt div. Andre steder, inden Jens fik nosset sig tilbage fra det mørke Afrika.

BØRNERADIO
Da jens kom hjem igen indledte vi et samarbejde med Dr's børneradio, hvor vi indspillede 3 jingles til brug forskellige steder i programfladen. "Børn er dumme og grimme", "Syd for sysafrika" og "hurra skolen brænder" blev indspillet til for børneradio. Disse jingles er senere blevet omformet til regulære "sange".

TOTALT POWER PÅ DRENGEN
Da vi igen var fuldtallige spillede vi vores første udsolgte show på Stengade (26/7-96). I efteråret ‘96 indspillede vi en CD I soundzone studio på Frediksberg. Dette var mest af alt genindspilninger af numre fra de to sidste demobånd, men der var også nyindspilninger. Cd'en fik den lækre tittle "Hævi mætal og hass" opkaldt efter nummeret af samme navn. Produktionen var af en helt anden karakter end vores tidligere 4-spors optagelser, da der var tale om en egentlig studieoptagelse. Spilletiden pa HMOH var 74 minutter, så den var fyldt til randen.

NY MAND I TROPPEN
Kort tid efter indspilningen opstod der splid I bandet og trommeslageren Jan blev skiftet ud til Lars Gerrild (mother of mary/sleep bandits). Vi begyndte nu at spille rigtig meget ude. Sputnik, pumpehuset og Medborgerhuset på Blågårds plads er blandt de steder som fik kærligheden at føle I efteråret 96.

PIKSPILLERI
I Medborgerhuset på Blågårds plads oplevede vi noget lamt. En person lægger sig op på scenen mens vi spiller. Det er der i øvrigt mange som gør og de hopper som regel ud I hoben igen, men ikke ham her. Han lyner bukserne op og hiver sit lem frem og begynder at spille den af. Dette stod på I ca. 1 minut og vi frygtede at han ville komme på scenen. Nede fra salen kunne man se 3 musikkere stå og kigge forundret på scenegulvet (pikspilleren) uden helt at kunne styre det de spillede, det gik faktisk helt galt. Efter 1 minut kom der en eller anden og sagde at det var altså bare for ulækkert, hvorefter han holdt op med sit gøremål. Men dette var ikke slutningen på pikspilleriet. En anden person I salen havde set den første opvisning og havde proklameret at:"Når han kan, kan jeg f.... også", og nok en gang havde vi en pikspiller på scenen. Denne scene var vi selvfølgelig dumme nok til at beskrive for pressen. Og I adskillige af de efterfølgende shows, var der folk som spillede pik ved vores shows.

1997
1997 startede med Venue-festilvallen rundt I landet. Rytmeposten I odense, panik I Hadderslev, 1000-Fryd I ålborg og Stengade 30 I københavn var de steder som måtte lægge øre til lortet. Efter egnen overbevisning en glimrende tur. Foråret 1997 var temlig hektisk. (Rønne musikhus) Bornholm, (Von hatten) randers, rockshow (gentofte), panik (haderslev), Templet (lyngby) o.s.v. fik tudet ørerne fulde af skodrock. 1. Maj spillede vi to shows I københavn. Det ene show var I fælledparken overfor ca. 5000 mennsker (hidtil største show på det tidspunkt) og det andet var I ungdomshuset. Showet I ungdomshuset bød bl.a. på slåskamp mellem nogle af de fremmødte. Midt på året spillede vi på Roskildefestilvallen på blå scene. Dette var det største show til dato. Ca. 7000 mennesker var mødt op for at gå amok. Og det var langt ude, folk flippede absurd meget ud. Inden showet stod hele teltet og hoppede mens de skreg : "Dem der ikke hopper, de elsker Ibens" og det var jo så hvad det var, men en af mine venner (læs beskendte) havde spottet en som råbte "dem der ikke hopper, de elsker livet". (Hvor sort) Men der var stemning og fest som altid. I løbet af efteråret holdt vi lav profil og spillede kun et par shows hist og her.

ANDEN CD
I September gik vi I studiet for at indspille en ny skive. Denne kom til at hedde "Skal vi lege doktor". Også denne optagelse bestod af ca. 74 minutters "slås og bolle"-rock, så endnu engang var lortet blokket helt ud. Men vi havde faktisk indspillet lidt mere musik end der var plads til, så vi lavede også en julesingle med 3 numre. På denne single synger Jens, Lars og jeg hver en sang.

1998 - sikke noget rod
I 1998 udkom skal vi lege doktor-skiven så i slutningen af februar. Som sædvanligt stod vi selv for det rent pladeselskabsmessige (vi udgav den selv). Til at distribuere ce'erne havde vi tidligere haft et selskab som hed "BORDER"-music fra Birkerød, men de rykkede til sverige, så vi afbrød samarbejdet med dette selskab. Det nye distributionsselskab kom til at hedde "ZONA-records". Dem vender jeg tilbage til. Vi begyndte nu at spille et par live koncerter hist og her, Gimle (roskilde), POP-kollegiet (bagsværd), Stengade (kbh) og Tavlen (kolding), var nogen af de steder som måtte lægge øre til larmen. Men så skete der pludselig noget... Vores forårsliveaktivitet var selvfølgelig rettet imod at skulle spille på festivaller om sommeren. Og det var jo så hvad det var, men så var det at vores distributør "zona-records" pludselig mente at de skulle lyve lidt overfor omverdenen. For før der var et eneste af de planlagte festivaljobs som overhovedet var blevet aftalt eller forsøgt aftalt, sendte "ZONA-records" en fax rundt til div. pladeforretninger i danmark, hvorpå der stod at "RED WARSZAWA" spillede på ROSKILDEFESTIVALLEN, MIDTFYNSFESTIVALLEN, LANGELANDSFESTIVALLEN og SKANDERBORGFESTIVALLEN. Og det var jo løgn, så der var der vist nogen festivalarrangører som blev mægtigt sure (hvilket vi her på redaktionen egentlig kun finder naturligt), så skulle "RED WARSZAWA" spille nogen festivaller det år??????? NEJ, det skulle red warszawa ikke. Og hvis skyld var det : "ZONA-RECORDS" KÆMPETUMPER . Og så var det ligesom at de bare blev fyret, da der heller ikke var videre godt styr på hvad fanden de egentlig lavede. Torskehjerner. Narrøve....

Nå... Men som om det ikke var nok, så skete der noget andet spooky. Vores fantastiske booker, som vi må give æren for en stor del af bandets succes, forsvandt pludselig sporløst i ca. 6 måneder. Spændende spændende, og da han kom frem igen havde vi startet med en anden booker, som også forsvandt. Så var det ligesom om at det snart kunne være lige meget, for i løbet sommeren/efteråret '98 spillede vi kun 3 show's. Disse var Århus festuge, Templet (Lyngby), og Lyngby Handelsskole (Lyngby), som allesammen var shows der var aftalt inden bookerne forsvandt. Der var også planlagt andre shows, men disse gik i vasken grundet den manglende koordinering. Så nu står vi sku selv for at booke.

Meeeeeeen, her slutter morskaben ikke, for midt i alt kaoset gik vores trommeslager (lars) ud af bandet, da han ikke syntes at det var sjovt længere (måske meget forståligt), og på et tidspunkt så det søremig også ud som om at TonserHenrik (bas) ville forlade den synkende skude. Nå men det så sku sort ud. Men så var det at vi fik en ny trommeslager, og så skred Henrik alligevel ikke. Og det var jo mægtigt.

1999
Vi fik bakset bandet sammen igen og øvede de numre op, som vi ville spille live. I December havde vi fået arrangeret 10 shows rundt omkring i landet. "RED EN BÆVER '89" skulle turen hedde. Ny mand i spejdertroppen var "DANIEL". Trommeslager som også spillede i "DOMINUS" og "STOMP". Og det var jo noget så fedt. I slutningen af feb. gik starten så til "RED EN BÆVER '89" og det var jo fuld hammer. De shows som indtil videre er spillet har været ret godt besøgt. Så nu kører ruletten igen. Og så lavede vi en ny skive.

2000
Vi bankede en ny skive sammen som hed "TYSK HUDINDUSTRI". En titel som dækker over glad porno fra tyskland. Nogen mennesker mente at vi, med den titel, refererede til tyskernes brug af kz-lejre under 2. verdenskrig. Dette har dog på intet tidspunkt været meningen. Efter udgivelsen af T.H. spillede vi en turne ved navn "Hesjan 2000". Efter denne tour gik daniel ud af bandet p.g.a. sit studie og sine andre musikaktiviteter. Ind kom "Måtten Møbelbanker" som vi kendte fra Furious Trauma. For at fejre dette tog vi igen på turne under navnet "Røvrejsen år 2001 - TARMAGEDDON"..... En lidt misvisende titel, da de fleste af de shows turen indeholdt foregik i år 2000. På denne tour var vi et smut forbi Loppen 2 dage i træk hvor vi optog (vi forsøgte ihverfald) koncerterne på vores medbragte mobil-studie. Det var planen at dette skulle resultere i en liveudgivelse året efter.

2001
Da tømmermændene fra nytåret havde lagt sig begyndte vi at lytte på det materiale vi havde med hjem fra Loppen. Til vores skræk var en del af materialet blevet beskadiget af stråling fra det ydre rum (eller noget...), såååå.... det var kun ca. halvdelen af materialet som kunne bruges. Men hva.... vi mixede det sammen og fik så banket live-skiven "LIVE AUS KAIZER BIERWURSTHALLE" ud af det. Denne udkom i år 2001. Dette år bød ikke på videre meget live-aktivitet, dog skete det pludselig at Roskildefestivalen pludselig mente at vi skulle have en tjans det år.  Også denne koncert blev filmet hvilket der kom vhs-udgivelsen "JEG BOR I DET SØLVGRÅ KUPPELTELT" ud af. Denne blev dog først udgivet i 2003. Hvad vi egentlig foretog os resten af det år står lidt hen i det uvisse..... vi spillede en enkelt koncert på Stengade 30, og så var det ellers druk for resten.

2002
Nu var det på tide at banke noget nyt materiale sammen og det gik da heller ikke anderledes end at der sommeren 2002 blev udstødt en skive ved navn "OMVENDT BLÅ KORS".  Den 4. i rækken.  Det med "Blå Kors" skulle vise sig at blive en kort fornøjelse da vi en dag fik en email fra Blå kors's advokatkontor hvor de frabedte sig at vi brugte deres klients navn. Så blev den officielle titel ændret til "OMVENDT BO FORCE". Der blev dog ikke ændret noget på selve coveret, men... Det er den officielle titel på den skive i dag. som følge af udgivelsen drog vi igen ud på vejene på turen kaldet "MOTORVEJSMASSAKREN". Før vi gæstede Odense blev vi ringet op af en journalist fra en avis i Odense som ville forhøre sig omkring vores moralske standpunkt i forbindelse med sangen "BØSSE DRÆBT MED STEGEGAFFEL". Det skyldes at den aktuelle mordsag var.... vist nok fra Fyn et sted (husker det ikke) og der lå vist et vist niveau af forargelse i journalistens oplæg til rundspørgen om vores sang og ville høre lidt om vores holdning til den. Hertil svarede vi så at sangen intet har med den aktuelle mordsag at gøre men var inspireret af Ekstra Bladets Spiseseddel som hang uden for alle kiosker vi kom forbi. Der ligger ikke noget homofobisk budskab i sangen. Der blev skudt en video til det aktuelle nummer.

2003
Ligesom alting åndede fred og ro log Tonser Henrik en bombe falde. Han havde sgu ikke længere tid til bandet da familielivet trak lidt mere end vi gjorde, såååå, han skred sgu. Trist trist. Ind kom Majbritt, som vi kendte fra Furious Trauma/Konkhra. Vi spillede 2 sesonner med Majbrit, bl.a. turen "DRIK DIG TIL SUCCES". Så 2003 blev mest af alt et live-år, og der var egentlig ikke de store annekdoter af fortælle bortset fra at vi var enormt stive og vi spillede en masse shows. FEDT!!! Men.... som en efterhånden fast tradition skulle vi jo lige have et nyt bandmedlem og det kom sig i kraft af at Majbrit smutede igen da han heller ikke havde tid til RW. Ind kom Tove Tusindpik, som vi kendte fra Konkhra. Han er også god til at være stiv.

2004
Da tømmermændene havde lagt sig blev vi enige om at lave en ny skive og der skulle jo arbejdes en del med det nye materiale. men.... efter 2-3 måneder med øve øve øve, var en ca. 14 sange på plads til indspilning. Og så var det jo bare med at gå i gang, men processen blev afbrudt af et tilbud vi ikke kunne afslå. I  Maj måned afholdt DR et arrangement som hed "Radiohuset Rocker", hvor en masse gør-det-selv-bands blev budt indenfor i radiohuset for at afholde en radiotransmitteret koncert. Det var sgu humor og især var det humor da jeg efter showet ville hen og være kærlig overfor vores kontaktperson hos DR, mens jeg er på vej hen for at give ham en krammer i min kæmpebrandert ser jeg en ældre herre stirre på mig som om jeg skulle slås ihjel og da jeg så får kastet mig over vores kontaktperson skubber han mig væk og der opdager jeg at i det øjeblik jeg vælter ind over ham er han i æteren, da der står en mikrofon foran ham an sidder og snakker i....ikke særligt pinligt neeeej. Efterfølgende har vi arbejdet videre med skiven som blev færdig i slutningen af juli.

Hemlige hilsener HEAVY HENNING
PS. Dette dokument opdateres løbende (sidste opdatering 28//8-2000)